| Auteur |
Bericht |
kreel
|
Geplaatst: Wo mrt 10, 2010 01:10 Onderwerp: Nieuw in de wereld die schildklier heet |
|
|
Naja, nieuw, nieuw, zo'n verrassing was het ook niet toen ik begin februari onderstaande waarden 'scoorde'. In 2001 ben ik de medische mallemolen al een beetje door geweest. Toen ontstak mijn schildklier geregeld en werkte mijn schildklier soms te snel en soms te traag. Mijn huisarts heeft me ermee weg laten komen. Ik zat vol in mijn studietijd en vond het allemaal maar gedoe.
Inmiddels ben ik 29 en sinds eind januari erg vermoeid. Ik heb het continu koud, m'n geheugen doet verdacht veel denken aan een vergiet, evenals mijn concentratie, om over mijn stemming/prikkelbaarheid maar te zwijgen :X. Zouden jullie, als ervaringsdeskundigen, eens mee willen kijken naar onderstaande waarden?
TSH 28,8
T4 8,5
(N.B. Glucose, BSE, Hb, M.C.V. en Leukocyten zijn prima in orde)
Nadat mijn huisarts blijkbaar een klein klapje van de medische molen had gehad en begin februari uitging van hyper, bood hij vandaag zijn oprechte excuses aan. Ik gaf ook al niet de klachten aan die hij leek te willen horen. Hartkloppingen, warm, klamme huid, nou nee, integendeel dus. Het vermoeden is dus hypo, al heb ik het idee dat het wisselt tussen hyper en hypo. Herkennen mensen dit beeld i.c.m. een geregeld ontstoken schildklier?
De 26ste kan ik bij een endocrinoloog terecht. Mijn huisarts heeft me vandaag echter al Thyrax voorgeschreven, 1x daags 50 mcg.
|
|
| Naar boven |
|
|
Jenny forum beheer
|
Geplaatst: Wo mrt 10, 2010 11:32 Onderwerp: |
|
|
Oef Kreel,
Je bent zo hypo als een oude deur. Petje af dat jij je humor nog niet bent verloren. Ik denk dat jij de ziekte van De Quirvain hebt (gehad) en dat je nu uiteindelijk door al die ontstekingen hypo bent geworden.
Deze ziekte wordt soms wel behandeld bij erge klachten, maar meestal moet hij uitwoeden. Zie voor meer informatie bij "Kennis en Info". Je huisarts heeft er goed aan gedaan je door te sturen en Thyrax voor te schrijven. Omdat je al langere tijd hypoklachten hebt kan het zijn dat je door de dosis van 50 mcg tijdelijk hyperklachten krijgt. In dat geval even doorbijten of langzamer opbouwen.
|
|
| Naar boven |
|
|
kreel
|
Geplaatst: Wo mrt 24, 2010 12:03 Onderwerp: |
|
|
Hé Jenny, thanks voor je reactie! Ik neem het mee naar de endocrinoloog a.s. vrijdag.
Inmiddels slik ik nu 7 dagen Thyrax 50mcg. Na 5 dagen slikken heb ik bloed laten prikken i.v.m. ziekenhuisbezoek a.s. vrijdag. Zojuist de waarden gehoord:
T3 = 1,4 (vorige keer niet naar gekeken)
T4 = 10 (beter dus dan vorige keer)
TSH = 29 (helaas pindakaas, zelfs ietsje slechter dan vorige keer)
|
|
| Naar boven |
|
|
kreel
|
Geplaatst: Ma jun 14, 2010 11:25 Onderwerp: |
|
|
Al heb ik uiteraard weer een afspraak bij de internist morgen, ik ben alvast benieuwd naar jullie mening.
21-01-2010
TSH = 28,8
T4 = 8,5
Gestart met 50mcg
26-03-2010
TSH = 29
T4 = 10
T3 = 1,4
Verhoogd naar 100 mcg
03-05-2010
TSH = 4,5
T4 = 24
Medicatie handhaven, moet 'uitmiddelen' aldus internist
10-06-2010 KLOPT NIET, zie posting 20-07-2010
TSH = 29
T4 = 10
T3 = 1,4
Sinds begin mei heb ik nagenoeg continu last van steken in de hartstreek. Erg vervelend. Daarnaast heb ik de afgelopen maand absoluut een hypergevoel, terwijl dit op zich niet blijkt uit mijn laatste waarden toch?
Heeft iemand een idee waarom mijn TSH (ondanks medicatie) toch weer verhoogd is? Eerder begreep ik het patroon wel als leek zijnde, maar deze laatste waarden puzzelen mij een beetje. T4 en T3 zijn oké (al voel ik me helemaal niet ok), maar TSH is weer als vanouds hoog. Kijk uit naar reacties!
Laatst aangepast door kreel op Di jul 20, 2010 19:51, in totaal 2 keer bewerkt
|
|
| Naar boven |
|
|
Cody
|
Geplaatst: Ma jun 14, 2010 12:17 Onderwerp: |
|
|
Hoi Kreel
Kan me voorstellen dat je weer schrikt van die waarden.
Je hebt het over T4 bedoel je hiermee Ft4 (oftewel vrije T4)?
Als je het over je Ft4 hebt dan zit je te laag hoor.
Zoal ik nu je waarden zie ben je hypo. Of je schildklier is er mee aan het ophouden of het instellen gaat niet zo makkelijk.
Ik zelf heb ook erg geschommeld, maar de grote verschillen zijn nu weg.
Je lichaam komt met de reacties altijd wat later dan de waarden, een kleine schommeling kan je al het gevoel geven dat je hyper of hypo bent.
Ik denk dat je toch te weinig thyrax slikte en je de vorige keer misschien iets te veel in één keer verhoogd hebt waardoor je toen even door sloeg. Maar nu je lichaam aan die 100 gewend is toch meer nodig is.
Al dat geschommel krijgt je lijf een behoorlijke opdonder van en logisch hoor dat je je niet oke voelt.
Ik ben benieuwd wat je internist er morgen van zegt.
Hou vol ik voel met je mee ik weet hoe het is dat geschommel in de waardes.
Liefs Cody
|
|
| Naar boven |
|
|
Bloem
|
Geplaatst: Ma jun 14, 2010 12:28 Onderwerp: |
|
|
Hallo Kreel,
Dit beeld zie je wel vaker wanneer wordt begonnen met thyrax slikken. Je schildklierfunctie gaat verder achteruit.
Hypergevoel komt omdat je moet wennen aan deze dosering thyrax. Dit moet met 1-2 weken toch wel minder worden. Kun je het niet hebben, dan 12,5 (een halve blauwe) terug en dit in stapjes van 2x 6 dagen er weer bij nemen.
Je hebt duidelijk een tekort aan schildklierhormoon, dus waarschijnlijk zal je nog wel een keer moeten ophogen. Als ik jou was zou ik over 4 weken nog een keer weer prikken, het is zonde van je tijd om onnodig hypo te zijn.
Die steken in de hartstreek krijg je bij een tekort aan schildklierhormoon. Deze klachten zullen helemaal verdwijnen wanneer je goed bent ingesteld. Dit karweitje vraagt wat geduld en tijd, probeer je daar ook op in te stellen. Over een maand of 3 zul je je al heel wat beter voelen. Hoe langer je thyrax slikt, hoe efficienter het zal werken.
Sterkte!
|
|
| Naar boven |
|
|
kreel
|
Geplaatst: Ma jun 14, 2010 13:55 Onderwerp: |
|
|
| Thanks ladies! Ik slik trouwens Euthyrox en geen Thyrax zoals ik eerder schreef. Maar dat is denk ik alleen verschil qua merknaam?
|
|
| Naar boven |
|
|
Jenny forum beheer
|
Geplaatst: Ma jun 14, 2010 15:02 Onderwerp: |
|
|
Kreel, DE stof in beide medicijnen is hetzelfde, we spraken makkelijker over Thyrax en bedoelen gewoon schildklierhormoon.
Ik vind dat jij er veel te lang over doet om je TSH te laten dalen, al een half jaar. Dat had allang moeten verbeteren. Ander laboratorium een keer? Ik neem maar wat hoor. Er klopt gewoon iets niet en daar moet je mrogen maar eens om vragen. Ik ben benieuwd.
|
|
| Naar boven |
|
|
josien
|
Geplaatst: Ma jun 14, 2010 17:39 Onderwerp: |
|
|
volgens mij heb je gewoon nog meer euthyrox nodig.
Je schildklier gaat langzaam maar zeker minder werken: want hij wordt lekker geholpen nu.
Daardoor heb je meer hormoon uit een potje nodig.
|
|
| Naar boven |
|
|
kreel
|
Geplaatst: Di jul 20, 2010 19:57 Onderwerp: |
|
|
Er is een fout geslopen in mijn eerdere posting. De waarden van 10-06-2010 zijn anders, met 'dank' aan de assistente die bij de verkeerde datum had gekeken, grrrrr. Mijn waarden zijn dus als volgt tot op heden:
21-01-2010
TSH = 28,8
T4 = 8,5
Gestart met 50mcg
26-03-2010
TSH = 29
T4 = 10
T3 = 1,4
Verhoogd naar 100 mcg
03-05-2010
TSH = 4,5
T4 = 24
Medicatie handhaven, moet 'uitmiddelen' aldus internist
10-06-2010
TSH = 0,25
T4 = 24
T3 = 1,4
Medicatie iets verlagen van 100 mcg naar 75 mcg
19-07-2010
TSH = 4,5
T4 = 16
Vandaag weer contact gehad met de internist. Ging het aanvankelijk opvallend goed de afgelopen weken sinds 10 juni, vorige week voelde ik me opeens heel raar. Ik had het gevoel dat hij van veel te langzaam naar te snel ging. De internist kon wel verklaren hoe dat kwam. Ze hebben ook gekeken naar de antistoffen en receptoren. Sorry, maar ik krijg de exacte benamingen nog toegestuurd, want ik kon dat tijdens mijn werk allemaal niet even snel onthouden. Vrij vertaald zei ze eigenlijk dat mijn schildklier praktisch comateus is, zo langzaam werkt hij. Ze had het over antistoffen die dan max. 35 mogen zijn en ik zat boven de 1000. Daarnaast had ze het over receptoren die 1,5 als bovengrens hebben en daarmee zat ik boven de 40.
Ze zei dat die receptoren (die niet te beïnvloeden zijn helaas) een dreun kunnen geven waardoor m'n schildklier soms te snel en soms te langzaam kan werken. Dat zou niet alleen mijn klachten van afgelopen week verklaren, maar ook mijn vermoeden bevestigen dat ik al lange tijd heb.
Daarnaast wilde ik 'graag' een label zodat ik informatie kan zoeken en ik mag zoeken op auto-immuun hypothyreoïdie. Niet erg origineel geloof ik ;). Is dat nou hetzelfde als de ziekte van Hashimoto?
Vanaf morgen ga ik terug naar 88 mcg. 100 voelt te hoog, 75 te laag.
Wat ik me nu afvraag is wat ik in de toekomst mag/kan verwachten. Zou mijn schildklier zo 'comateus' blijven of kan het nog slechter gaan? En wat dan? Kan zo'n ding er helemaal mee stoppen?
|
|
| Naar boven |
|
|
Jenny forum beheer
|
Geplaatst: Di jul 20, 2010 20:21 Onderwerp: |
|
|
| Kreel, je TSH is nog te hoog om te verlagen. Misschien moet het eerst allemaal eens stabiliseren?
|
|
| Naar boven |
|
|
kreel
|
Geplaatst: Di jul 20, 2010 20:32 Onderwerp: |
|
|
| Jenny schreef: |
| Kreel, je TSH is nog te hoog om te verlagen. Misschien moet het eerst allemaal eens stabiliseren? |
Uhm, ja, nou, ja, tja, uhh, weet niet? Misschien omdat ik het niet zo goed snap denk ik. Ik wist niet eens dat een TSH te hoog kon zijn om te verlagen? Internist zei daar weer niks over. Hmm. Hmm.
|
|
| Naar boven |
|
|
Jenny forum beheer
|
Geplaatst: Di jul 20, 2010 22:17 Onderwerp: |
|
|
Ik wil je niet in de war brengen Kreel. Je FT4 is 4,5 terwijl de bovengrens 4,0 is. Voor een gezonden klier niet zo erg, die hersteld zich wel weer. Maar een zieke klier die bijgevoederd moet worden met Thyrax kan beter een lagere TSH hebben van onder de 2,0. De meeste klieren voelen zich daar beter bij.
Wanneer jij toch erge hyperklachten hebt en wilt verlagen met de Thyrax, doe dan eerst een halfje van 25. 6 weken later weer prikken en je weet of je nog meer moet verlagen. Ondertussen zul je dat ook wel aan je lichaam voelen.
|
|
| Naar boven |
|
|
kreel
|
Geplaatst: Za jul 24, 2010 19:46 Onderwerp: |
|
|
Ik wil je niet in de war brengen Kreel. Je FT4 is 4,5 terwijl de bovengrens 4,0 is. Voor een gezonden klier niet zo erg, die hersteld zich wel weer. Maar een zieke klier die bijgevoederd moet worden met Thyrax kan beter een lagere TSH hebben van onder de 2,0. De meeste klieren voelen zich daar beter bij.
Wanneer jij toch erge hyperklachten hebt en wilt verlagen met de Thyrax, doe dan eerst een halfje van 25. 6 weken later weer prikken en je weet of je nog meer moet verlagen. Ondertussen zul je dat ook wel aan je lichaam voelen. |
Hé Jenny, ik schreef dat ik terug ging naar 88 nu maar ik bedoelde omhoog. Ik zat op 75, da's te laag en 100 is te hoog, vandaar. Ik verwacht dat m'n TSH dan ook weer wat zakt want die was bij 100 0,25.
Heb jij nog antwoorden op vragen uit paar berichten terug?
|
|
| Naar boven |
|
|
Jenny forum beheer
|
Geplaatst: Za jul 24, 2010 21:26 Onderwerp: |
|
|
| Je wilt weten wat je voor de toekomst kunt verwachten? Ik denk dat wanneer jij de ziekte van Hashimoto hebt, jouw klier langzamer en langzamer gaat werken en dat je uiteindelijk helemaal afhankelijk bent van de Thyrax. Geeft niets, daar is goed mee te leven.
|
|
| Naar boven |
|
|
*suze*
|
Geplaatst: Zo jul 25, 2010 11:31 Onderwerp: |
|
|
| kreel schreef: |
De internist kon wel verklaren hoe dat kwam. Ze hebben ook gekeken naar de antistoffen en receptoren. Sorry, maar ik krijg de exacte benamingen nog toegestuurd, want ik kon dat tijdens mijn werk allemaal niet even snel onthouden.
Vrij vertaald zei ze eigenlijk dat mijn schildklier praktisch comateus is, zo langzaam werkt hij. Ze had het over antistoffen die dan max. 35 mogen zijn en ik zat boven de 1000. Daarnaast had ze het over receptoren die 1,5 als bovengrens hebben en daarmee zat ik boven de 40.
Ze zei dat die receptoren (die niet te beïnvloeden zijn helaas) een dreun kunnen geven waardoor m'n schildklier soms te snel en soms te langzaam kan werken. |
hoi,
Met die receptoren bedoelt je arts waarschijnlijk antistoffen tegen de TSH-receptor.
Die antistoffen kunnen zowel TSH nadoen waardoor je schildklier meer hormoon maakt en ze kunnen de TSH ook blokkeren waardoor de TSH zijn werk niet kan doen en de schildklier geen hormoon maakt.
TSH is schildklier stimulerend hormoon.
Je kunt er iets over lezen op deze site: http://www.schildklier.nl/asp/default.asp?t=show&var=1037#antistoffen
Door die antistoffen kan je schildklier soms te snel en soms te langzaam werken.
|
|
| Naar boven |
|
|
kreel
|
Geplaatst: Zo jul 25, 2010 15:57 Onderwerp: |
|
|
| Je wilt weten wat je voor de toekomst kunt verwachten? Ik denk dat wanneer jij de ziekte van Hashimoto hebt, jouw klier langzamer en langzamer gaat werken en dat je uiteindelijk helemaal afhankelijk bent van de Thyrax. Geeft niets, daar is goed mee te leven. |
Hé Jenny, dat dacht ik zelf ook al wel. Ik merk dat ik maar 's lid moet worden van die vereniging zodat ik daar vragen kan stellen. Want ik krijg er steeds meer.
Bedoel jij nou ook dat auto-immuunhypothyreoïdie hetzelfde is als Hashimoto? Een oerdomme vraag denk ik, maar ik kan het niet zo best vinden.
En mijn aandoening hoeft niet aangeboren te zijn toch of wel? Auto-immuun ontwikkelt zich in de loop van je leven?
Begrijp ik het goed dat de oorzaak van mijn schildkliergedoe een auto-immuunziekte is? En dat deze zich 'toevallig' gericht heeft op mijn schildklier waardoor het dus om een schildklieraandoening gaat?
Gisteravond las ik het een en ander over zwanger worden en mijn aandoening. Met name die waarden van mijn antistoffen (en ja Suze, ik had het niet helemaal goed onthouden haha) beloofden weinig goeds. Ik werd er erg verdrietig van dus ik ben maar snel opgehouden met lezen.
|
|
| Naar boven |
|
|
kreel
|
Geplaatst: Zo jul 25, 2010 16:04 Onderwerp: |
|
|
| *suze* schreef: |
| kreel schreef: |
De internist kon wel verklaren hoe dat kwam. Ze hebben ook gekeken naar de antistoffen en receptoren. Sorry, maar ik krijg de exacte benamingen nog toegestuurd, want ik kon dat tijdens mijn werk allemaal niet even snel onthouden.
Vrij vertaald zei ze eigenlijk dat mijn schildklier praktisch comateus is, zo langzaam werkt hij. Ze had het over antistoffen die dan max. 35 mogen zijn en ik zat boven de 1000. Daarnaast had ze het over receptoren die 1,5 als bovengrens hebben en daarmee zat ik boven de 40.
Ze zei dat die receptoren (die niet te beïnvloeden zijn helaas) een dreun kunnen geven waardoor m'n schildklier soms te snel en soms te langzaam kan werken. |
hoi,
Met die receptoren bedoelt je arts waarschijnlijk antistoffen tegen de TSH-receptor.
Die antistoffen kunnen zowel TSH nadoen waardoor je schildklier meer hormoon maakt en ze kunnen de TSH ook blokkeren waardoor de TSH zijn werk niet kan doen en de schildklier geen hormoon maakt.
TSH is schildklier stimulerend hormoon.
Je kunt er iets over lezen op deze site: http://www.schildklier.nl/asp/default.asp?t=show&var=1037#antistoffen
Door die antistoffen kan je schildklier soms te snel en soms te langzaam werken. |
Hé Suze, jij natuurlijk ook bedankt voor je reactie. Inmiddels had ik dit opgezocht inderdaad en ook zo begrepen. Het verklaart waarom ik vanaf februari al roep dat hij soms ook te snel werkt (al beweerde mijn huisarts van niet, maar aan huisartsen heb ik inmiddels helemaal geen boodschap meer).
Of eigenlijk roep ik dit al sinds 2001 bij tijd en wijle.
|
|
| Naar boven |
|
|
Jenny forum beheer
|
Geplaatst: Zo jul 25, 2010 19:47 Onderwerp: |
|
|
Kreel,
Hashi is een auto-immuunziekte, komt vaak in de familie voor, maar kan ook geleidelijk ontstaan. Iemand moet beginnen.......
Het kan ook zijn dat er veel AI voorkomen in één familie. Niemand uit mijn familie heeft/had een schildklierziekte, maar mijn vader had wel diabetes 1. Volgens mijn internist heb ik het daar van. dank u!
Jij wilt lid worden van de schildklierstichting of van hypomaarniethappy? De eerste is voor alle schildklieraandoeningen, de tweede een vereniging voor hypomensen.
|
|
| Naar boven |
|
|
|